Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) tel. 800 137 200 – bezpłatny numer TPK, pod którym można otrzymać niezbędną pomoc medyczną (w formie telekonsultacji) poza godzinami pracy poradni POZ (tj. w godz. od 18.00 do 8.00 w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy). Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w języku polskim, angielskim i ukraińskim, a także w języku migowym (po wypełnieniu formularza). Podczas teleporady jest możliwość uzyskania e-recepty, e-skierowania lub e-zwolnienia.
Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) tel. 800 190 590 – bezpłatna, całodobowa infolinia udzielająca informacji w zakresie m.in. adresów i telefonów do poradni nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Poradnie nocna i świątecznej opieki zdrowotnej udzielają świadczeń w godzinach od 18.00 do 8.00 w dni powszednie oraz całodobowo w dni wolne od pracy.
Pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka, i do którego lekarza/pielęgniarki POZ złożył swoją deklarację.
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie:
- nagłego zachorowania;
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy;
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
Lista poradni nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w województwie pomorskim jest dostępna tutaj.